Tips voor een toegankelijke website: Kleur
Bijgewerkt op: 4 oktober 2023
In Nederland wonen ongeveer twee miljoen mensen die een beperking hebben. Denk hierbij aan (kleuren)blindheid, slechtziendheid, auditieve of fysieke beperkingen, dyslexie, laaggeletterdheid of zwakbegaafdheid. We geven je deze week graag tips voor een toegankelijke webshop, zodat je iedereen goed van dienst kunt zijn.
Kleurstoornis is een veelvoorkomend probleem
Ongeveer 1 op de 12 mannen en 1 op de 200 vrouwen in Nederland heeft moeite met het onderscheiden van kleuren. De meestvoorkomende vorm van kleurstoornis is rood/groen. Bij volledige kleurenblindheid zien mensen alleen grijstinten. Dit komt bij 1 op de 33.000 mensen voor. Gezien de enorme populatie met een kleurstoornis, is het van groot belang dat je daar in de bouw en opmaak van je webshop rekening mee houdt.
Tip 1: Kies de juiste kleuren
Zorg voor voldoende contrast op je website. Dit doe je bijvoorbeeld door je achtergrond een lichte kleur te geven zodat de donkere letters goed leesbaar zijn. Let hierbij wel op dat je achtergrond geen fel wit vlak wordt. Mensen die overgevoelig zijn voor licht, kunnen hier problemen mee hebben en je webshop dus snel verlaten. Daarom zijn zachtgeel of gebroken wit betere keuzes voor je achtergrond.
Tips voor een toegankelijke opmaak
- Zet geen tekst over afbeeldingen heen.
- Laat kleuren niet vervagen of in elkaar overlopen.
- Zorg voor voldoende contrast tussen de voorgrond en de achtergrond.
- Let ook goed op hyperlinks. Die moeten voldoende opvallen, bijvoorbeeld door ze te onderstrepen.
- Gebruik nooit alleen kleur om informatie te verstrekken. Een groene knop zonder tekst voor ‘ja’ en een rode knop zonder tekst voor ‘nee’ is onduidelijk voor mensen met een kleurstoornis.
- Deze handige tool helpt je met de keuze van de juiste kleuren.
Meer tips voor een toegankelijke website?
In de volgende artikelen lichten we andere tips uit:
- Snelle tips voor een toegankelijke website (2/5): Video & beeld
- Snelle tips voor een toegankelijke website (3/5): Tekst
- Snelle tips voor een toegankelijke website (4/5): On- en offline
- Snelle tips voor een toegankelijke website (5/5): Toegankelijk bouwen
Daarnaast hebben we een e-learning over digitale toegankelijkheid. In deze e-learning leer je wat digitale toegankelijkheid is, hoe je je eigen website op digitale toegankelijkheid kunt checken en verbeterpunten kunt signaleren, en hoe je met enkele praktische handvatten aan de slag kunt gaan.
Onderwerpen
Deel dit kennisartikel
Recente artikelen over dit onderwerp
-
In 2023 meer pakketten verstuurd dan in 2022
Gepubliceerd op 16 mei 2024KennisartikelIn 2022 zagen we nog een daling in het aantal verstuurde pakketten ten opzichte van het jaar daarvoor, maar in 2023 zien we weer een stijging.
-
Navigeren door de gevaren van verboden prijsafspraken en online misleiding
Gepubliceerd op 15 mei 2024KennisartikelThuiswinkel.org heeft recent de webinar: Verboden prijsafspraken en online misleiding georganiseerd. Wat zijn de belangrijkste learnings?
-
Nieuwe business partner: Troostwijk Auctions
Gepubliceerd op 14 mei 2024Vandaag spreken we met Alfred Blom, Accountmanager, over het bedrijf en over hoe zij de leden van Thuiswinkel.org verder kunnen helpen.
-
Vijf redenen waarom een duurzaamheidsstrategie onmisbaar is
Gepubliceerd op 13 mei 2024KennisartikelDuurzaamheid is een belangrijk thema binnen e-commerce. Ondanks de brede toepasbaarheid van het onderwerp duurzaamheid is het vaak lastig om er grip op te krijgen én te houden. Waar begin je, wat zijn thema's die kansrijk zijn voor jouw organisatie, waar sta je nu, en hoe doe je het goed? Een duurzaamheidsstrategie helpt je organisatie om hier inzicht in te krijgen en een route voor de toekomst uit te stippelen.